Groeninfo

Op deze pagina vind je velerlei informatie die te maken heeft met alles wat groeit en bloeit in de tuin.

(Blader door de linkerkolom of gebruik het hamburgerteken op de telefoon om te schakelen tussen verschillende pagina's)

Veel tuinplezier.

Geef bloembollen een tweede kans.

Heb je bloembolletjes in een pot in huis en zijn ze uitgebloeid? Gooi ze niet weg! Ze kunnen nog jaren mee. Gun de bloembolletjes een lang leven en stop ze in de grond in je tuin of breng ze naar een van de inleverpunten in het dorp.

Het initiatief voor het verzamelen van bloembollen is dit jaar spontaan ontstaan.  Het heeft als doel onze dorpen wat fleuriger te maken en de biodiversiteit te verhogen. Bovendien is het jammer en niet erg duurzaam wanneer bloembollen na hun bloei worden weggegooid! Het idee is om de verzamelde bloembollen aan te planten op geschikte plaatsen in het openbaar groen in de verschillende dorpskernen van Gemert-Bakel.Alle soorten bloembollen zijn welkom! Belangrijk is dat het loof (blad) er nog aan blijft zitten. De bollen halen hieruit hun groeikracht voor het volgend seizoen.

Vrijwilligers zorgen ervoor dat de bollen worden gesorteerd, bewaard en aangeplant. We zoeken hiervoor naar geschikte locaties in samenwerking met bewoners, buurtverenigingen en de gemeente Gemert-Bakel.Dus laat de uitgebloeide bloembollen niet zomaar verloren gaan, ze kunnen een prachtige kleurrijke bijdrage leveren in de wijken en dorpskernen in uw buurt. Goed voor de mens, het milieu en goed voor de insecten!

Inleverpunten:

• Bloemisterij van de Putten, Heuvelsepad 17, Gemert
  • Bloemist Bloem & Zo, Virmundtstraat 74 A, Gemert
  • Palissade bij de winkel van de Boulevard, Julianastraat, Gemert
  • De Haag 96, Gemert
  • Paul van der Aa, Meester Hertsigstraat 52, De Rips
  • Bloemsierkunst van Well, van de Poelstraat 3 ,Bakel
  • Siebers Bloemwerkers, Zandstraat 29, De Mortel

We zoeken nog naar meerdere inleverpunten verspreid over de verschillende dorpskernen. Op het inleverpunt komt een verzamelemmer met informatie te staan. Deze emmers worden regelmatig geleegd door onze vrijwilligers. Het bloempollenproject loopt in de periode van half februari tot half april. Heeft u interesse om deel te nemen aan onze actie als vrijwilliger en/of als inzamelpunt? Neem dan even contact op met :

Helmie Kanters, 06-30552018, emaill:helmiekanters@hotmail.com